Çocuklarda Meditasyon

Çocuk ve Meditasyon

Çocuklar da strese girebiliyor! Meditasyon ise çocukların zaten sahip olduğu kendini sakinleştirme beceresini güçlendirmeye yardımcı olabiliyor. Bebekler, kendilerini sakinleştirme becerisiyle doğuyor. Ancak büyürken bu becerilerini kaybettikleri için stresle karşılaştıklarında kaygı, endişe ve gerilim hisseden yetişkinlere dönüşüyorlar. Üstelik günümüzde çocuklar belki de şu ana kadar hiç olmadıkları kadar çok stres kaynağı ile karşı karşıya. Bir yandan sürekli telefon ve tabletle kısacası elektronik cihazlarla karşı karşıya olmaları, diğer yandan gerektiği kadar bile hareket edememeleri onların fiziksel, zihinsel ve ruhsal gelişimlerinin sekteye uğramasına neden olabiliyor.

 

ZİHİN DİNLENDİRME TEKNİĞİ!

 

Meditasyon deyince hemen herkesin aklına gözlerini kapatmış, Uzakdoğu müziği ve tütsü kokusu içinde huşu içinde oturmuş yetişkinler geliyor. Oysa uzmanlar "bilimsel bir zihin dinlendirme tekniği” olarak tarif edilen meditasyonun çocukların zaten sahip oldukları kendini sakinleştirme becerisini güçlendirmelerine yardımcı olduğunu belirtiyor. Strese karşı güçlü bir destek olarak bilinen meditasyonun temeli ise çok basit; dikkati bir düşünce, obje, nesle, nefes gibi belli bir şeye odaklamak.

 

Anne Çocuk Meditasyonu

 

Önce meditasyonun çocuklar için faydasının ne olduğuna göz atalım, ardından onunla birlikte yapabileceğimiz meditasyon tekniklerinin neler olabileceğine...

 

Tibet’in ruhani lideri Dalai Lama’nın "Dünyanın dört bir yanında 8 yaşındaki her çocuk meditasyon eğitimi alırsa, dünyadaki şiddeti bir nesilde ortadan kaldırabiliriz” cümlesindeki kadar güçlü bir etkiye sahip olduğu düşünülen meditasyon çocukları duygusal ve fiziksel olarak dengede tutmaya yardımcı oluyor.

 

İşte meditasyonun bir çırpıda sayılabilecek faydaları:

 

  • Bir tür zihinsel jimnastik olarak bakıldığında meditasyon, çocukların dikkat süresinin artmasına yardımcı olur.

 

  • Meditasyon, öğrenme üzerinde olumlu etkilere sahip. Yapılan çalışmalar meditasyonun çocukların yeni bilgileri ve becerileri kolayca edinebilmesinde etken olduğunu gösteriyor.

 

  • Televizyon, ekran, dijital oyunlar, cep telefonları, dersler ve okul dışında yapılan aktiviteler... Bir çocuğun hayatını oluşturan tüm bu unsurlar aynı zamanda ciddi birer stres kaynağı olabiliyor. Bir kerede çok sayıda uyarıcıya maruz kalan çocukların sosyal alanda sorunlar yaşadığı, dil ve motor beceri gelişiminde geri kaldığı üzerinde birçok kişinin ve uzmanın hemfikir olduğu bir konu. Meditasyon yapan çocukların ise aşırı uyaranla başa çıkma konusunda daha dengeli olduğu belirtiliyor.

 

  • Meditasyonun çocukların kaygı, endişe ve korkularını azaltmada işe yaradığı da belirtiliyor. Ayrıca aile için ve arkadaşlar arasındaki iletişimde farkındalıkları arttığı için sorunların üstesinde de daha kolay gelebiliyorlar.

 

  • Bağışıklık sistemi güçlenirken kronik yorgunluk hissinde de azalma görülür.

 

  • Meditasyon sayesinde iç huzur kazanan çocukların mutluluk hali artar, odaklanmaları arttığı için yaratıcılıkları gelişir.

 

  • Bilimsel çalışmalar meditasyonun çocuklarda dikkat süresini artırdığını ve aşırı hareketliliği azalttığını gösteriyor.
 

ÇOCUĞUNUZLA BİRLİKTE MEDİTASYON YAPABİLİRSİNİZ

 

Meditasyonun çocuklar üzerindeki olumlu etkileri böyle uzayıp gidiyor. "Belli ki çok faydalı ama nasıl başlayacağımı bilmiyorum” diyorsanız işte size etkili başlangıç için birkaç öneri:

 
  • Bir tür zihinsel jimnastik olarak bakıldığında meditasyon, çocukların dikkat süresinin artmasına yardımcı olur.

 

  • Meditasyon, öğrenme üzerinde olumlu etkilere sahip. Yapılan çalışmalar meditasyonun çocukların yeni bilgileri ve becerileri kolayca edinebilmesinde etken olduğunu gösteriyor.

 

  • Meditasyonun temeli, çocuğunuzun farkındalığını geliştirmek. Bunun için öncelikle günlük hayattaki davranışlarına yönelebilirsiniz. Her gün mümkünse aynı vakitlerde örneğin sabah saatleri ya da akşam yatmadan önce ayıracağınız birkaç dakika meditasyon için yeterli.

 

  • Çocuğunuz "Hadi gel, meditasyon yapalım” çağrısından bir şey anlamayabilir. Bunun yerine onun duyularını geliştirmeye yönelik "Nefes alırken göğsünün nasıl şiştiğini fark ediyor musun? Ya indiğini?” gibi cümlelerle konu üzerinde düşünmesini sağlayabilirsiniz.

 

  • Meditasyon denince akla ilk gelen konu, gözlerin kapanması. Siz de çocuğunuzla birlikte gözlerinizi kapatabilir ve ona bir hikaye anlatırken bunu hayal etmesini isteyebilirsiniz. Anlattığınız hikayenin detaylı, görme, işitme, hissetme gibi duyulara hitap eden ayrıntılara sahip olmasına dikkat edin. Şöyle ki; "Hadi birlikte şahane bir tatile çıkalım. Masmavi bir denizin kenarındayız. Dalgalar yavaş yavaş sahile vuruyor. Islak kumların üzerinde yürürken hemen yakınımızdaki yemyeşil ağaçların altına kurulan hamağı görüyoruz” diye başlayabilir ve devam edebilirsiniz. Ondan hikayeyi tekrar etmesini istediğinizde neleri hatırladığına ya da eklediğine dikkat edin.

 

  • Çocuğunuzla birlikte çıktığınız yürüyüşler de hareketli meditasyon için şahane birer fırsat. Attığınız adımlara ve nefesinize odaklanarak işe başlayın. Ondan da her adımda ayağının toprak ya da zemin ile bağlantısına dikkat etmesini isteyin. Bu arada etraftan gelen sesler ne? Ne gibi renkler var? Güneş ışığı çevreyi nasıl etkiliyor? İşte odaklanacak birkaç konu daha. Mutlaka deneyin!

 

Etiketler: Çocuklarda Meditasyon
Ekim 04, 2023
Listeye dön
cultureSettings.RegionId: 0 cultureSettings.LanguageCode: TR
Çerez Kullanımı

Sizlere en iyi alışveriş deneyimini sunabilmek adına sitemizde çerezler(cookies) kullanmaktayız. Detaylı bilgi için Kvkk sözleşmesini inceleyebilirsiniz.